Algemene voorwaarden

1. Toepassingsgebied

1.1. Deze verkoopsvoorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, opdrachten, leveringen van diensten en overeenkomsten tussen de asbestdeskundige (hierna “Dienstverlener”) en de klant.
1.2. Door het plaatsen van een opdracht bevestigt de klant kennis te hebben genomen van deze voorwaarden en hiermee akkoord te gaan.
1.3. Afwijkingen zijn slechts geldig indien zij schriftelijk door de Dienstverlener werden bevestigd.

2. Diensten

2.1. De Dienstverlener levert onder meer volgende diensten:

  • Opmaak van asbestinventarissen en asbestinventarisattesten volgens het geldende Vlaamse Inspectieprotocol;

  • Doorverkoop en coördinatie van externe diensten, zoals:

    • EPC-attesten;

    • Elektrische keuringen;

    • Stookolietankkeuringen;

    • Andere gebouwgerelateerde attesten of keuringen.

2.2. Indien de Dienstverlener externe diensten doorverkoopt, treedt hij uitsluitend op als tussenpersoon. De uitvoering, inhoudelijke kwaliteit en wettelijke conformiteit van deze externe keuringen vallen onder de uitsluitende verantwoordelijkheid van de betrokken erkende deskundige of keuringsinstantie.

2.3. De Dienstverlener voert asbestinventarisaties uit volgens de geldende Vlaamse regelgeving (VLAREMA, Inspectieprotocol Asbestinventarisatie, leidraad OVAM). De Dienstverlener is niet verantwoordelijk voor latere wijzigingen in wetgeving of interpretaties van OVAM.

3. Offertes en prijzen

3.1. Alle opgegeven prijzen zijn exclusief btw, tenzij anders vermeld.
3.2. Offertes zijn geldig gedurende 30 kalenderdagen.
3.3. Bijkomende kosten zoals extra verplaatsingen, bijkomende monsternames, labo-analyses, gebruik van hoogte- of veiligheidsmateriaal of noodzakelijke herinspecties worden aanvullend aangerekend volgens de geldende tarieven.
3.4. Kosten voortvloeiend uit foutieve, onvolledige of ontbrekende informatie door de klant worden afzonderlijk aangerekend.

4. Informatieverplichtingen van de klant

4.1. De klant staat in voor het correct en volledig aanleveren van alle gegevens zoals noodzakelijk voor de uitvoering van de opdracht, conform het opdrachtformulier zoals opgelegd door OVAM.
4.2. De klant garandeert vrije, veilige en tijdige toegang tot het inspectiegebied.
4.3. Indien toegang tot bepaalde zones wordt geweigerd of onmogelijk is, leidt dit tot een inspectiebeperking die wordt opgenomen in het attest; hierdoor kan het resultaat ongunstig beïnvloed worden.
4.4. De klant is verantwoordelijk voor het informeren van bewoners, huurders of andere gebruikers over het geplande plaatsbezoek.

5. Uitvoering van de opdracht

5.1. De Dienstverlener bepaalt zelf de werkwijze, planning en volgorde van uitvoering, conform het inspectieprotocol.
5.2. De klant verklaart de risico’s verbonden aan monstername en beperkte materiaalbeschadiging te aanvaarden.
5.3. Indien de klant monstername weigert in gevallen waar deze volgens het Inspectieprotocol verplicht is, moet het materiaal als asbesthoudend worden opgenomen in het attest.
5.4. De Dienstverlener is niet aansprakelijk voor schade die onvermijdelijk voortvloeit uit noodzakelijke monsternames of onderzoeken.
5.5. Levertermijnen worden steeds indicatief meegedeeld en zijn niet bindend.

6. Levering van attesten en rapporten

6.1. Het asbestattest wordt pas afgeleverd nadat het volledig is ingevoerd en gefinaliseerd in de databank van OVAM.
6.2. Externe attesten (EPC, elektrische keuring, stookoliekeuring …) worden doorgestuurd zodra zij door de externe deskundige beschikbaar worden gesteld.

7. Aansprakelijkheid

7.1. De Dienstverlener is aansprakelijk volgens de wettelijke bepalingen voor de prestaties die hij zelf uitvoert als gecertificeerd asbestdeskundige.
7.2. De Dienstverlener is niet aansprakelijk voor:

  • Onvolledige of foutieve informatie verstrekt door de klant;

  • Verborgen gebreken die niet waarneembaar, niet vast te stellen of niet inspecteerbaar zijn volgens het inspectieprotocol;

  • Wijzigingen aan de toestand van het gebouw na het plaatsbezoek;

  • De uitvoering, verslaggeving of fouten van externe keurders bij doorverkochte diensten.

7.3. Indirecte schade, gevolgschade, waardevermindering of gemiste verkoop vallen niet onder de aansprakelijkheid van de Dienstverlener.

8. Betalingsvoorwaarden

8.1. Facturen zijn betaalbaar binnen 14 kalenderdagen na factuurdatum.
8.2. Bij niet-betaling is van rechtswege en zonder ingebrekestelling een forfaitaire schadevergoeding van 10% verschuldigd, met een minimum van 50 euro, vermeerderd met wettelijke verwijlintresten.
8.3. Het attest of rapport kan worden ingehouden tot volledige betaling werd ontvangen.

9. Annulatie en verplaatsing

9.1. Annulaties door de klant dienen schriftelijk te gebeuren.
9.2. Annulaties minder dan 24 uur voor het geplande bezoek worden volledig aangerekend.
9.3. Indien de Dienstverlener door overmacht of onvoorziene omstandigheden (bv. gevaarlijke situaties, ontoegankelijkheid, weersomstandigheden) de inspectie niet kan uitvoeren, wordt een nieuwe afspraak ingepland zonder enige aansprakelijkheid.

10. Privacy

10.1. De Dienstverlener verwerkt persoonsgegevens volgens de GDPR-regelgeving.
10.2. Gegevens kunnen worden gedeeld met OVAM in het kader van het asbestattest of met externe keurders indien de klant doorverkochte diensten bestelt.
10.3. De klant heeft recht op inzage en correctie van zijn gegevens.

11. Overmacht

Elke partij kan zich beroepen op overmacht indien omstandigheden buiten haar wil de uitvoering van de overeenkomst verhinderen. In dat geval worden verplichtingen tijdelijk opgeschort.

12. Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank

Op deze overeenkomst is uitsluitend het Belgische recht van toepassing. Geschillen behoren tot de bevoegdheid van de rechtbanken van het arrondissement waar de maatschappelijke zetel van de Dienstverlener gevestigd is.

13. Slotbepalingen

13.1. Indien één bepaling ongeldig wordt verklaard, blijven de overige bepalingen volledig van kracht.
13.2. De meest recente versie van deze verkoopsvoorwaarden is steeds raadpleegbaar op de website van de Dienstverlener.